Nasjonalsangen

Nasjonalsangen

Hva som kom til å bli nasjonalsangene i Norge og i Sverige kom til omtrent samtidig. Det var på den tid vi var i union med Sverige, på andre halvdel av 1800-tallet. I Norge ble nasjonalsangen høsten 2019 offisiell. I Sverige er den ikke offisiell, forstår jeg, men den nyttes jo overalt.

Etter som jeg forstår det er tonen til "Du gamla, du fria" en svensk tradisjonell folketone. Det ble etter sigende satt tekst til tonen i 1844 av Richard Dybeck. Og sangen vant økende oppslutning henimot århundreskiftet, men ble ikke egentlig populær før litt før den Annen Verdenskrig, da Sveriges Radio begynte å spille den som enden på dagen. Imidlertid ble sangen ansett for å være en slags nasjonalsang, blant fler, på andre halvdel av 1800-tallet, og det er min forestilling av melodien var hva som framprovoserte melodien til den norske nasjonalsang. Heller ikke den var nasjonalsang fra begynnelsen av, men patriotisk, og hva som framprovoserte, tenker jeg meg, er illustrert her:

Du Gamla, Du Fria by Vaccinius

Den norske nasjonalsang, altså "Ja, vi elsker" ble tonesatt av Richard Nordraak. Han skrev sannsynligvis tonen i 1863-1864, og Bjørnstjerne Bjørnson skrev teksten høsten 1859. I arrangementet mitt her under hører vi at tonen i den norske nasjonalsang går motsatt vei. Fortsatt er det skalaen som bestemmer harmonien, men, altså, "Ja, vi elsker" går oppover skalaen, der "Du gamla, du fria" går nedover:

Ja, Vi Elsker Dette Landet by Vaccinius

Det er morsomt å tenke seg at det kan være sånn. Vi blir jo inspirerte av disse svenskene. Og den norske nasjonalsang blir jo veldig fin, når den arrangeres på det vis at en fornemmer stigningen langs skalaen:

Ja, Vi Elsker Dette Landet by Vaccinius

No comments:

Post a Comment

Translate

What to see first

    Norway